W ramach czesnego szkoła gwarantuje:

  • opiekę pegadoga, psychologa oraz konsultacje logopedyczne,
  • profilaktyczną opiekę zdrowotną m.in. poprzez uświadamianie i wdrażanie zasad zdrowego żywienia, 
  • aktywność na świeżym powietrzu w przyszkolnym ogrodzie,
  • wycieczki poza miasto,
  • bogaty wachlarz zajęć dodatkowych m. in.: zajęcia taneczne, królewska gra - szachy, kółko hiszpańskiego, kółko francuskiego, kółko astronomiczne, kółko przyjaciół zwierząt, kółko fotograficzne, zajęcia wyrównawcze, kółko plastyczne i in.

Chcemy pomóc uczniom odkryć, w którą stronę chcieliby w zyciu iść, jaki kierunek obrać. Stawiamy sobie za cel stworzenie środowiska umożliwiającego rozwój potencjału każdego ucznia.

Nowe podejście do nauczania opiera się na przeświadczeniu, że dziecko w sensie nauki, to nie jest puste naczynie do którego tylko nauczyciel wlewa swoją wiedzę. Dziecko ma swój świat i drzemiący w nim potencjał, który dobry nauczyciel może obudzić i pozwolić mu rozwinąć się (naturalne predyspozycje dziecka).  Rozumiejąc różnorodność dzieci, nauczyciel szlifuje ten naturalny diament jakim jest potencjał każdego dziecka, stając się jego PIERWSZYM nauczycielem.

PIERWSZY NAUCZYCIEL – KADRA

Nasi nauczyciele nauczają w taki sposób, w jaki oczekują tego dzieci, a nie poprzez narzucanie wiedzy, którą muszą posiąść. Dlaczego? Bo świat się zmienia i przyśpiesza. Nie można nauczać w ten sam sposób przez 200 lat, gdy wokół zmieniło się wszystko. My również. Prawdziwy potencjał tkwi w samym dziecku o czym świadczą wyniki testu kreatywności. Potencjał niestety  obniża się w trakcie tradycyjnego kształcenia.

W Dobrej Szkole dbamy o to, aby kreatywność uczniów i nauczycieli nie zanikała. Zmieniamy metody pracy i podejście do dzieci, by ich potencjał rozwijał się w tempie dla nich właściwym, z poszanowaniem różnorodności i spontaniczności.

Nasze doświadczenie:

  • ucząc w szkole ponadgimnazjalnej, nauczyciele przygotowują młodzież do egzaminu dojrzałości. Wiedzą jaki zakres wiedzy  młodzież nie opanowała na niższych etapach kształcenia,
  • współpracując ze szkołą w Inverigo we Włoszech, poznaliśmy praktyczne rozwiązania oparte na pedagogice Montessori i Reggio. Rozwiązania jakie są powszechnie wykorzystywane na świecie w szkołach XXI w.,
  • dzięki współpracy z Finlandią, korzystamy z doświadczeń w zakresie metod i technik doskonalenia nauczycieli, przygotowujących ich do rozwoju kreatywności dzieci.

DRUGI NAUCZYCIEL  ŚRODOWISKO DZIECKA

w którym żyje, rozwija i uczy się (inne dzieci, rodzice). Tworzy się złożone środowisko, które również oddziaływuje na rozwój dziecka. Tworzą się relacje i zależności, powiązania i interakcje, tworzy się kolejny naturalny ekosystem. Szkoła jest przedłużeniem środowiska domowego tworzonego przez rodziców oraz środowiska naturalnego z jakim dziecko spotyka się każdego dnia.

Środowisko dziecka powinno pobudzać dziecko do samodzielnego działania i odkrywania. Prowokować dzieci do kreatywnej twórczości, ekspresji i udziału w projektach. Skoro w dziecku tkwi potencjał do samodzielnego rozwoju, rolą szkoły jest tworzenia takiego środowiska pracy, które temu sprzyja.

Zbyt duże 25-30 osobowe zniechęcają dzieci do pracy. Dominuje w nich nauczyciel a dziecko od najmłodszych lat zmuszane jest do słuchania i biernego wykonywania poleceń nauczyciel. Nie ma w tym  modelu miejsca na kreatywność i dziecięcą spontaniczność.

Dobra Szkoła to małe klasy i praca w grupach zamiast nudnych lekcji w których dominuje nauczyciel.

Dobra Szkoła proponuję pracę w małych klasach 15-18 osobowych. Nauczyciel wspiera dziecko w działaniach i staje się partnerem w poznawaniu świata. Poprzez stymulowanie aktywności w pracy zespołowej, dzieci uczą się wzajemnie od siebie, nawiązują pozytywne relacje uczeń – uczeń, uczeń-nauczyciel i uczeń-rodzic. Małe grupy to naturalne środowisko w jakim dziecko przebywa w warunkach domowych i podczas zabaw. Przedłużenie tego środowiska w warunkach szkolnych wzmacnia motywację wewnętrzną dziecka i zmienia jego postrzeganie szkoły jako miejsca do nauki i rozwoju.
Nawiązaliśmy współpracę z lokalnymi instytucjami i firmami, aby dzieci poznawały w naturalnych warunkach, czym jest ekologia, funkcjonowanie zakładów w których pracują ich rodzice. Poszerzamy w ten sposób wiedzę teoretyczną o praktyczne doświadczenia.
Formy i metody pracy tworzą POSZERZONĄ RODZINĘ, składającą się z koleżanek, kolegów, nauczycieli, rodziców, pracowników firm. Suma życiowych doświadczeń tej rodziny staje się DRUGIM nauczycielem. Myślimy o szkole jak o żywym organiźmie, który dziecko porusza, inspiruje i wywołuje refleksję. Każdy element tego organizmu jest równo ważny w edukacji dzieci.

Nasze doświadczenia – korzystanie z osiągnięć szkół z:

  • Hiszpanii: wykorzystanie uzdolnień artystycznych w rozwoju kreatywności dzieci;
  • Turcji: wykorzystanie grafiki, malarstwa nie jako martwych ozdób na szkolnych ścianach, korytarzach, lecz jako element do poszukiwań badawczych nad kulturą regionu  i pogłębiania wiedzy na temat różnych form artystycznych;
  • Danii: wykorzystanie edukacji ekologicznej w działalności wychowawczej szkoły.

 

Każda rodzina stara się zapewnić swojemu dziecku w domu jak najlepsze warunki do wypoczynku i zabawy. Jest to tak powszechne, że zapominamy o tym i nie dopuszczamy myśli, że może być inaczej.

Na uczące się dzieci przebywające w domu, klasie, na szkolnym placu szkoły, oddziaływuje otoczenie. Może ono wzmacniać lub osłabiać samopoczucie dzieci i tym samym może wpływać na proces uczenia się. Tworzenie i modyfikowanie środowiska szkolnego (wystrój i wyposażenie klas, korytarzy) oraz środowiska zewnętrznego (miejsca wypoczynku, zabaw i nauki dziecka), jeżeli oparte zostanie o nowoczesną  dydaktykę i architekturę, może stać się TRZECIM nauczycielem.

Dobra Szkoła w Ratajach ma wymarzone warunki do funkcjonowania z duchem szkoły XXI w. Jej otoczenie zaprojektowane zostało przez absolwentów szkoły, specjalistów od architektury krajobrazu. Jest tu ogród, kącik rekreacyjny z oczkiem wodnym, ścieżki ekologiczne, krzewy i zarośla. Różnorodność roślinności stworzyła przez lata wyjątkowy klimat w którym pojawiły się rzadkie gatunki ptaków. Od wiosny do jesieni ptasie odgłosy umilają naukę młodzieży szkolnej.

Równie ważny jest wystrój i kolorystyka klas i korytarzy szkolnych. Przy ich projektowaniu, korzystamy z doświadczeń specjalistycznych wydziałów architektury wnętrz. Rozwiązania takie mieliśmy okazję zobaczyć w szkołach partnerskich w Turcji, Hiszpanii i Finlandii.

Nauczyciele prowadzący zajęcia w takich nowoczesnych klasach wspominali, że w ich krajach zaczyna pojawiać się multidyscyplinarne podejście do nauczania, zawierające w sobie architekturę wnętrz, psychologii wychowawczej, stosowane bezpośrednio w miejscu nauki. Mogliśmy przekonać się poprzez obserwację dzieci, jak bardzo zmienia się na świecie podejście do nauczania i uczenia się.

KLIMAT SZKOŁY

Pozytywny klimat uczenia się w szkole dla małych dzieci złożony jest z wielu rzeczy.  Jest to postawa, która oddaje nasz szacunek dla dzieci.   Jest to miejsce, w którym dzieci otrzymują wskazówki i zachęty od odpowiedzialnych dorosłych osób, które je otaczają.   To środowisko, w którym dzieci mogą eksperymentować i wypróbowywać nowe pomysły bez obaw na niepowodzenia.   To atmosfera, która buduje dziecku pewność siebie, więc odważą się ryzykować.   Jest to środowisko, które pielęgnuje miłość do nauki. 

C.Hillman

Drugi nauczyciel to słowo coraz częściej pojawiające się w mediach masowych. Dziecko, rodzice, szkoła to elementy złożonego środowiska, które również oddziaływuje na rozwój dziecka. Tworzą się relacje i zależności, powiązania i interakcje. Okazuje się, że otoczenie dziecka jest dodatkowym źródłem wiedzy równie ważnym co nauczanie szkolne, dlatego często nazywane jest DRUGIM nauczycielem. Do niedawna otoczenie dziecka w którym się wychowuje, było pomijane. Zwracano uwagę przede wszystkim na to co dzieje się w klasie. Na wymogi programowe, dyscyplinę i wyniki egzaminacyjne. Jakościowa analiza najlepszych szkół na świecie dostarczyła przekonywujących dowodów na oddziaływanie na jakość nauczania również innych czynników. W tym na bezpośrednie otoczenie dziecka.

drugi nauczyciel

Kim jest drugi nauczyciel? To miejsce w którym dziecko żyje, rozwija i uczy się (inne dzieci, rodzice). Tworzy się złożone środowisko, które również oddziaływuje na rozwój dziecka. Tworzą się relacje i zależności, powiązania i interakcje, tworzy się kolejny naturalny ekosystem. Szkoła jest przedłużeniem środowiska domowego tworzonego przez rodziców oraz środowiska naturalnego z jakim dziecko spotyka się każdego dnia. Staje się naturalnym drugim nauczycielem.

DRUGI NAUCZYCIEL  ŚRODOWISKO DZIECKA

Środowisko dziecka powinno pobudzać dziecko do samodzielnego działania i odkrywania. Prowokować dzieci do kreatywnej twórczości, ekspresji i udziału w projektach. Skoro w dziecku tkwi potencjał do samodzielnego rozwoju, rolą szkoły jest tworzenia takiego środowiska pracy, które temu sprzyja.

Zbyt duże 25-30 osobowe zniechęcają dzieci do pracy. Dominuje w nich nauczyciel a dziecko od najmłodszych lat zmuszane jest do słuchania i biernego wykonywania poleceń nauczyciel. Nie ma w tym  modelu miejsca na kreatywność i dziecięcą spontaniczność.

DOBRA SZKOŁA TO MAŁE KLASY I PRACA W GRUPACH

Dobra Szkoła proponuje pracę w małych klasach 15-18 osobowych. Nauczyciel wspiera dziecko w działaniach i staje się partnerem w poznawaniu świata. Poprzez stymulowanie aktywności w pracy zespołowej, dzieci uczą się wzajemnie od siebie, nawiązują pozytywne relacje uczeń – uczeń, uczeń-nauczyciel i uczeń-rodzic. Małe grupy to naturalne środowisko w jakim dziecko przebywa w warunkach domowych i podczas zabaw. Przedłużenie tego środowiska w warunkach szkolnych wzmacnia motywację wewnętrzną dziecka i zmienia jego postrzeganie szkoły jako miejsca do nauki i rozwoju.
Nawiązaliśmy współpracę z lokalnymi instytucjami i firmami, aby dzieci poznawały w naturalnych warunkach, czym jest ekologia, funkcjonowanie zakładów w których pracują ich rodzice. Poszerzamy w ten sposób wiedzę teoretyczną o praktyczne doświadczenia.
Formy i metody pracy tworzą POSZERZONĄ RODZINĘ, składającą się z koleżanek, kolegów, nauczycieli, rodziców, pracowników firm. Suma życiowych doświadczeń tej rodziny staje się DRUGIM nauczycielem. Myślimy o szkole jak o żywym organiźmie, który dziecko porusza, inspiruje i wywołuje refleksję. Każdy element tego organizmu jest równo ważny w edukacji dzieci.

NASZE ATUTY – KORZYSTANIE Z OSIĄGNIĘĆ SZKÓŁ Z:

  • Hiszpanii: wykorzystanie uzdolnień artystycznych w rozwoju kreatywności dzieci;
  • Turcji: wykorzystanie grafiki, malarstwa nie jako martwych ozdób na szkolnych ścianach, korytarzach, lecz jako element do poszukiwań badawczych nad kulturą regionu  i pogłębiania wiedzy na temat różnych form artystycznych;
  • Danii: wykorzystanie edukacji ekologicznej w działalności wychowawczej szkoły.

Drugi nauczyciel w Dobrej Szkole to rzeczywistość. Rozpoczęliśmy edukacyjne przemiany od dołu, bez czekania na odgórne rozwiązania. Szerszy opis stosowanych rozwiązań znajdziesz w programie szkoły.