szkoła

Każda rodzina stara się zapewnić swojemu dziecku w domu jak najlepsze warunki do wypoczynku i zabawy. Jest to tak powszechne, że zapominamy o tym i nie dopuszczamy myśli, że może być inaczej.

Na uczące się dzieci przebywające w domu, klasie, na szkolnym placu szkoły, oddziaływuje otoczenie. Może ono wzmacniać lub osłabiać samopoczucie dzieci i tym samym może wpływać na proces uczenia się. Tworzenie i modyfikowanie środowiska szkolnego (wystrój i wyposażenie klas, korytarzy) oraz środowiska zewnętrznego (miejsca wypoczynku, zabaw i nauki dziecka), jeżeli oparte zostanie o nowoczesną  dydaktykę i architekturę, może stać się TRZECIM nauczycielem.

Dobra Szkoła w Ratajach ma wymarzone warunki do funkcjonowania z duchem szkoły XXI w. Jej otoczenie zaprojektowane zostało przez absolwentów szkoły, specjalistów od architektury krajobrazu. Jest tu ogród, kącik rekreacyjny z oczkiem wodnym, ścieżki ekologiczne, krzewy i zarośla. Różnorodność roślinności stworzyła przez lata wyjątkowy klimat w którym pojawiły się rzadkie gatunki ptaków. Od wiosny do jesieni ptasie odgłosy umilają naukę młodzieży szkolnej.

Równie ważny jest wystrój i kolorystyka klas i korytarzy szkolnych. Przy ich projektowaniu, korzystamy z doświadczeń specjalistycznych wydziałów architektury wnętrz. Rozwiązania takie mieliśmy okazję zobaczyć w szkołach partnerskich w Turcji, Hiszpanii i Finlandii.

Nauczyciele prowadzący zajęcia w takich nowoczesnych klasach wspominali, że w ich krajach zaczyna pojawiać się multidyscyplinarne podejście do nauczania, zawierające w sobie architekturę wnętrz, psychologii wychowawczej, stosowane bezpośrednio w miejscu nauki. Mogliśmy przekonać się poprzez obserwację dzieci, jak bardzo zmienia się na świecie podejście do nauczania i uczenia się.

KLIMAT SZKOŁY

Pozytywny klimat uczenia się w szkole dla małych dzieci złożony jest z wielu rzeczy.  Jest to postawa, która oddaje nasz szacunek dla dzieci.   Jest to miejsce, w którym dzieci otrzymują wskazówki i zachęty od odpowiedzialnych dorosłych osób, które je otaczają.   To środowisko, w którym dzieci mogą eksperymentować i wypróbowywać nowe pomysły bez obaw na niepowodzenia.   To atmosfera, która buduje dziecku pewność siebie, więc odważą się ryzykować.   Jest to środowisko, które pielęgnuje miłość do nauki. 

C.Hillman